mesopolemos-257-667
mesopolemos-1920-579

Διαδικτυακά φεστιβάλ

ΜΕΣΟΠΟΛΕΜΟΣ

2ο Διαδικτυακό φεστιβάλ «Αντιστίξεις»

35'

Από έως

Περιγραφή

Τρία από τα σπουδαιότερα έργα λόγιας ελληνικής μουσικής που γράφτηκαν την περίοδο του Μεσοπολέμου ερμηνεύει στους χώρους της Γενναδείου Βιβλιοθήκης η μεσόφωνος Μαργαρίτα Συγγενιώτου, με τον Απόστολο Παληό στο πιάνο. Πρόκειται για τα Τραγούδια της προσμονής του Γιάννη Κωνσταντινίδη, το τραγούδι Να μιλήσω; του Μανώλη Καλομοίρη σε ποίηση Κωστή Παλαμά και τις 10 Inventions του Δημήτρη Μητρόπουλου σε ποίηση Κωνσταντίνου Καβάφη.


Το 2ο Διαδικτυακό φεστιβάλ της ΕΛΣ, με τίτλο «Αντιστίξεις», σε καλλιτεχνική διεύθυνση Γιώργου Κουμεντάκη, φώτισε τη σχέση μεταξύ της λόγιας ελληνικής μουσικής και της αρχιτεκτονικής. Οι προβολές των βίντεο του φεστιβάλ πραγματοποιήθηκαν από τις 27 Σεπτεμβρίου έως τις 31 Οκτωβρίου 2020. Το φεστιβάλ υλοποιήθηκε με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) [www.SNF.org] για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

 

Με μια ματιά – Σύνοψη

Η ΜΟΥΣΙΚΗ
Η πνευματική συνοδοιπορία του Μανώλη Καλομοίρη με τον Κωστή Παλαμά προσδιόρισε το δημιουργικό έργο του σημαντικού αυτού Έλληνα συνθέτη. Ο Καλομοίρης μελοποίησε πλήθος ποιημάτων του Παλαμά ενώ μια Συμφωνία του, η 3η, ονομάστηκε «Παλαμική». Το συγκεκριμένο τραγούδι είναι το πρώτο της συλλογής Από τους Πεντασύλλαβους σε ποίηση του Παλαμά.

Σμυρνιός, όπως και ο Μανώλης Καλομοίρης, ο Γιάννης Κωνσταντινίδης έφυγε για μουσικές σπουδές στη Γερμανία λίγο πριν από τη Μικρασιατική Καταστροφή το 1922. Στη Γερμανία παρουσίασε την οπερέτα του Το μικρόβιο του έρωτα (1927), που ανέβασε πριν μερικά χρόνια και η Εθνική Λυρική Σκηνή. Εκείνη την περίοδο (1924) άρχισε να μελοποιεί τα Πέντε τραγούδια της προσμονής σε ποίηση του Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ, εργασία που τον απασχόλησε μέχρι το 1980.

Ο Δημήτρης Μητρόπουλος κατέληξε στις δέκα InventionsΕπινοήσεις– σε ποίηση του Κωνσταντίνου Καβάφη το 1924, επιλέγοντας από μια συλλογή δεκατεσσάρων ανάλογων συνθέσεών του. Τα κομμάτια οργανώθηκαν σε κύκλο αποτελούμενο από τέσσερις ενότητες [1. Τέσσερις κανόνες, 2. Δύο πασακάλιες, 3. Πρελούδιο και Φούγκα σε τέσσερις φωνές, 4. Pedale – Coda (Finale)], ο οποίος πρωτοπαρουσιάστηκε το 1927 στην αίθουσα συναυλιών του Ωδείου Αθηνών από την υψίφωνο Πόπη Σερτσίου και τον συνθέτη στο πιάνο.

Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ
Το κτίριο της Γενναδείου Βιβλιοθήκης σε σχέδια των Αμερικανών αρχιτεκτόνων Τζων βαν Πελτ και Στιούαρτ Τόμσον αποτελεί ετεροχρονισμένο δείγμα νεοκλασικής αρχιτεκτονικής. Ο νεοκλασικισμός ξεκίνησε σε ευρωπαϊκές χώρες στα μέσα του 18ου αιώνα, βασιζόμενος κυρίως στην αρχιτεκτονική της Ελλάδας και της Ρώμης των κλασικών χρόνων. Άνθησε ιδιαίτερα στο Μόναχο και στη συνέχεια εισήχθη στην Αθήνα χάρη στους Βαυαρούς ως το κατεξοχήν αρχιτεκτονικό ύφος που ταίριαζε στην πρωτεύουσα του νεοϊδρυθέντος ελληνικού κράτους. Η ανέγερση της Γενναδείου σε αυτό το ύφος πραγματοποιήθηκε σχεδόν έναν αιώνα αργότερα, ανάμεσα στα 1923 και 1925.

Συντελεστές – Διανομή

Σολίστ Μαργαρίτα Συγγενιώτου μεσόφωνος
Πιάνο Απόστολος Παληός

Φωτογραφίες & βίντεο

Φωτογραφίες

Πάγιος χορηγός

Χορηγοί προϊόντων

Χορηγός αερομεταφορών

Creative partner

Technology partner

Υποστηρικτής

Χορηγοί φιλοξενίας

Χορηγοί επικοινωνίας

Σας προτείνουμε

ΧΩΡΙΣ ΧΡΕΩΣΗ

modernismos-752-382

Διαδικτυακά φεστιβάλ

ΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΣ

2ο Διαδικτυακό φεστιβάλ «Αντιστίξεις»

ΧΩΡΙΣ ΧΡΕΩΣΗ

mousiki-kai-ellinikotita-752-384

Διαδικτυακά φεστιβάλ

ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΟΤΗΤΑ

2ο Διαδικτυακό φεστιβάλ «Αντιστίξεις»

ΧΩΡΙΣ ΧΡΕΩΣΗ

ep1-752-382

Διαδικτυακά φεστιβάλ

21ος ΑΙΩΝΑΣ – MΕΡΟΣ 1ο

2ο Διαδικτυακό φεστιβάλ «Αντιστίξεις»