ΧΩΡΙΣ ΧΡΕΩΣΗ
temp
ΟΧΙ! ΔΕΝ ΘΑ ΜΑΣ ΜΠΕΙΤΕ ΣΤΗ ΜΥΤΗ!
Ευγένιος Τριβιζάς / Γιώργος Δούσης
temp
Θεόφραστος Σακελλαρίδης
145'
Η ξεκαρδιστική οπερέτα Σατανερί του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, δημιουργού της δημοφιλέστερης ελληνικής οπερέτας όλων των εποχών Ο βαφτιστικός, έρχεται να σκανδαλίσει το κοινό της GNO TV.
Μάρτιος του 1930: Η μεγάλη οικονομική κρίση έχει ξεκινήσει, τα σύννεφα στην Ευρώπη αρχίζουν να πυκνώνουν. Τρία χρόνια πριν την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία (και έξι πριν από εκείνη του Ιωάννη Μεταξά), δύο νέα μουσικοθεατρικά έργα σατιρίζουν το τεταμένο κλίμα της εποχής μέσα από τη σαρκαστική διαστρέβλωση της διδακτικής ηθοπλασίας. Το γνωστότερο από τα δύο, η Άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ των Μπέρτολτ Μπρεχτ και Κουρτ Βάιλ, θρασεία σάτιρα του καπιταλισμού και της εμπορευματοποιημένης αστικής όπερας, κάνει πρεμιέρα στη Λειψία στις 9 Μαρτίου, φέροντας ως τις μέρες μας τη ρετσινιά του «κλασικού». Ωστόσο λίγοι πια θυμούνται πως, τρεις ημέρες νωρίτερα, στις 6 Μαρτίου, στο Θέατρο Μοντιάλ της Αθήνας, γωνία Πανεπιστημίου και Εμμανουήλ Μπενάκη, έκανε πρεμιέρα ένα δικό μας έργο όχι λιγότερο δηκτικό, μελωδικό και ανελέητο: η «σατιρική φαντασμαγορία» Σατανερί του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, του μέγιστου των συνθετών της αθηναϊκής οπερέτας.
Κάτι σαν διεστραμμένη διασκευή του Φάουστ από την ανάποδη, οι Σατανερί είναι ένα ηθοπλαστικό έργο που εξαίρει ανερυθρίαστα… την υπεροχή της κόλασης έναντι του παραδείσου και προκρίνει, εξίσου τολμηρά και ειρωνικά με το Μαχαγκόννυ, τα οφέλη της σύγχρονης ανηθικότητας έναντι της παραδοσιακής ηθικής! Σε μεγάλα κέφια και βασισμένος σε δική του πρωτότυπη ιδέα, ο Σακελλαρίδης αναμειγνύει ρομαντικές άριες με δημοτικά, ρεμπέτικα, μπλουζ και φοξ τροτ και σατιρίζει την επίκαιρη, όσο και διαχρονική, ελληνική ατιμωρησία μέσα από την ιστορία του Ανδρέα, ενός κακομοίρη «πωλούντος επί πιστώσει», που, στο αιώνιο σταυροδρόμι της αρετής και της κακίας, επιλέγει τον δεύτερο δρόμο, κατόπιν προσωπικής ξενάγησης στον άλλο κόσμο από… τον ίδιο τον Σατανά!
Τι συνέβη λοιπόν και, έκτοτε, οι Σατανερί ξεχάστηκαν, παρά την «κοσμοσυρροή», τον «θρίαμβο» και τα «ακράτητα γέλια» που μαρτυρεί ο τύπος της εποχής; Τίποτε λιγότερο από τον κατακρημνισμό της υπόληψης του μεσοπολεμικού ελαφρού μουσικού θεάτρου, ανάλογο της μοίρας του Μοντιάλ, που, έχοντας πρώτα μετατραπεί σε φθηνό κινηματογράφο, γκρεμίστηκε τελικά τη δεκαετία του ’60…
Ελάχιστα αποσπάσματα από τις Σατανερί έτυχαν εκτελέσεων μετά τον πόλεμο, ιδίως από τη Συμφωνική Ορχήστρα του ΕΙΡ σε μεταγραφή του Τότη Καραλίβανου. Η πρώτη πλήρης μεταπολεμική αναβίωση του έργου έγινε από το Εργαστήριο Μουσικού Θεάτρου του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας στο Ρωμαϊκό Ωδείο Πάτρας στις 10 Ιουνίου 2014, σε μεταγραφή και μουσική διεύθυνση Χαράλαμπου Γωγιού και σκηνοθεσία των Αλέξανδρου Ευκλείδη και Δημήτρη Δημόπουλου.
Η παράσταση της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ αποκαθιστά για πρώτη φορά την αυθεντική ενορχήστρωση του 1930. Για τη σκηνοθεσία της παράστασης, οι Αλέξανδρος Ευκλείδης και Δημήτρης Δημόπουλος σημειώνουν: «Το καυστικό χιούμορ του Σακελλαρίδη δεν χαρίζεται ούτε σε θεούς ούτε σε δαίμονες! Ένα έργο που διαδραματίζεται, ούτε λίγο ούτε πολύ, στον Παράδεισο και την Κόλαση είναι ένα παραστασιακό στοίχημα, που χρήζει κατάλληλης ισορροπίας μεταξύ κωμωδίας και μεταφυσικής, ιερού και βέβηλου, ευτελούς και υψηλού. Οι Σατανερί είναι ένα έργο της εποχής του, που αναζητά μια δεύτερη ευκαιρία στη δική μας».
Η παραγωγή παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του τρίτου κύκλου του φεστιβάλ «Ημέρες Μουσικού Θεάτρου» της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, ο οποίος ήταν αφιερωμένος στους θησαυρούς του ελληνικού ελαφρού μουσικού θεάτρου.
Η παράσταση βιντεοσκοπήθηκε στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ στις 19 Μαΐου 2019. Υπάρχουν διαθέσιμοι ελληνικοί και αγγλικοί υπότιτλοι.
Η ενότητα του προγραμματισμού της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ με τον τίτλο «ΗΜΕΡΕΣ ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ» εντάσσεται στην Πράξη «ΦΕΣΤΙΒΑΛΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ ΤΗΣ ΕΛΣ» (MIS 5004053) με κωδικό 2017ΕΠΑ08510107 (Άξονας 06 του Ε.Π. «ΑΤΤΙΚΗ») και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και από Εθνικούς Πόρους.
Ο Ανδρέας, δημόσιος ταμίας, υποχρεώνεται να πουλήσει τα υπάρχοντά του ώστε να ξεπληρώσει όσους χρωστά. Απογοητευμένος από την κατάντια στην οποία τον έχει ρίξει η τιμιότητά του, ζητά από τον Σατανά να έρθει και να τον πάρει… όπως και γίνεται! Για να τον πάρει όμως, ο Ανδρέας θα πρέπει να επισκεφτεί τον Παράδεισο και την Κόλαση και να διαλέξει ανάμεσα στα δύο: αν επιλέξει την Κόλαση, θα πρέπει να κλέψει το δημόσιο ταμείο, ώστε να πειστεί ο Σατανάς πως θα είναι όντως πιστός ακόλουθός του.
Ο Ανδρέας περνά μόνος την πύλη του Παραδείσου, καθώς ο Σατανάς έχει εξοριστεί από εκεί: αν τον χρειαστεί όμως, αρκεί να βρίσει και ο Σατανάς θα βρει τρόπο να τρυπώσει. Στον Παράδεισο ο Ανδρέας συναντά τον Παμίκο και τον Χαράλαμπο, που του εξομολογούνται πως η ζωή εκεί δεν είναι όσα πιστεύονται: δεν συμβαίνει τίποτα ποτέ και η ζωή περνά μόνο με νηστεία και προσευχή. Η μόνη γυναίκα που υπάρχει στον Παράδεισο, καθώς όλες οι γυναίκες είναι στην Κόλαση, είναι η γεροντοκόρη Συναπίκω, η οποία έχει βάλει σκοπό να αποπλανήσει τον Ξενοκράτη, μιας και έχει βαρεθεί τη μεταθανάτια παρθενία της. Όσο ο Παμίκος θρηνεί για την αγαπημένη του Ελένη που έχασε ως νεκρός πολέμου, ένας νέος ένοικος καταφθάνει στον Παράδεισο, ο Τσιτσιπλής, ο οποίος χάθηκε απρόσμενα και θέλει να επικοινωνήσει με τους δικούς του ώστε να τους ενημερώσει πως πέθανε. Ο Παμίκος τον οδηγεί στο Υπερπέραν, το κέντρο επικοινωνίας μεταξύ των νεκρών και των ζωντανών. Εκεί συναντούν τον Χαράλαμπο και τον Ανδρέα και με τη βοήθεια της αρχηγού των πνευμάτων επικοινωνούν με τη Γη. Η σύνδεση όμως διακόπτεται, καθώς μέσα στον θάλαμο επικοινωνίας έχουν κρυφτεί και ερωτοτροπούν η Συναπίκω με τον Ξενοκράτη. Βέβαιοι πως θα εκδιωχθούν από τον Παράδεισο λόγω της πράξης τους, αποφασίζουν και με τους άλλους να κάνουν μια επίκληση στον Σατανά ώστε να τους πάρει στην Κόλαση. Ο Σατανάς μπαίνει κρυφά στον Παράδεισο και συναντά τον Ανδρέα, που του εξιστορεί όλα όσα έχει δει και δηλώνει πως έχει ήδη αποφασίσει να παραδοθεί στις χάρες της Κόλασης. Καθώς πάει να συγκεντρώσει και τους άλλους για να φύγουν, η νυχτερινή προσευχή των αγγέλων που ακούγεται κάνει τον Σατανά να χάσει τις δυνάμεις του και, όταν τον ανακαλύπτουν οι άγγελοι, παριστάνει την παραστρατημένη νέα που ξεγελάστηκε και ήρθε στον Παράδεισο αποζητώντας τη λύτρωση. Όταν αποκαλύπτεται η πραγματική του ταυτότητα, σημαίνει συναγερμός στον Παράδεισο, ενώ ο Σατανάς και ο Ανδρέας φεύγουν προς την Κόλαση μαζί με τη Συναπίκω, τον Ξενοκράτη, τον Παμίκο, τον Χαράλαμπο και τον Τσιτσιπλή.
Στην Κόλαση, η γραμματέας του Σατανά ειδοποιείται για τις νέες αφίξεις και αρχίζει τις προετοιμασίες για την υποδοχή των νέων ψυχών που έρχονται από τον Παράδεισο. Ο Σατανάς καταφθάνει μαζί με τη γνωστή παρέα, μόνον ο Ανδρέας απουσιάζει καθώς πρέπει να ολοκληρώσει την υποχρέωσή του και να κλέψει το δημόσιο ταμείο. Όταν επιστρέφει, είναι ένας νέος άνθρωπος: η κλοπή πέντε εκατομμυρίων τού επιτρέπει πια να κινείται στους υψηλότερους κόλπους της κοινωνίας. Όλοι φαίνεται να περνούν καλά στην Κόλαση, εκτός από τη Συναπίκω, την οποία ο Ξενοκράτης αποφεύγει και εκεί. Καθώς ο Ανδρέας ετοιμάζεται να επιστρέψει στον Πάνω Κόσμο, η γραμματέας τού ζητά να στείλει χαιρετισμούς στις συμμαθήτριές της στη σχολή καλογριών που φοιτούσε και η ίδια και να τις προτρέψει να μη σπαταλήσουν τα νιάτα τους χωρίς να χαρούν τον έρωτα. Ο Παμίκος ανακαλύπτει πως η αγαπημένη του Ελένη βρίσκεται στην Κόλαση, επειδή αυτοκτόνησε από τον καημό της που τον έχασε. Ο καημός αυτός όμως δεν την έχει αφήσει και γι’ αυτό καταφεύγει στο όπιο. Όταν αναγνωρίζουν ο ένας τον άλλον, χαρούμενοι ξανασμίγουν. Ο Σατανάς παρουσιάζει στον Ανδρέα τα μανεκέν του Πόθου, την Ομορφιά, την Αμαρτία, τον Καημό και τον Ηδονή, αποδεικνύοντάς του πως μόνο στην Κόλαση μπορεί κανείς να βρει όσα αποζητά. Η Ομορφιά και η Αμαρτία συναντούν τον Τσιτσιπλή και, στην είδηση πως είναι ακόμα παρθένος, αναλαμβάνουν δράση: δεν νοείται παρθένος στην Κόλαση. Και η Συναπίκω όμως, με τη βοήθεια του Σατανά, έχει πια αποτινάξει τα κουσούρια της γεροντοκόρης· είναι τόσο ελκυστική που ο Ξενοκράτης τρέχει από πίσω της, αυτή όμως τον απορρίπτει. Όλοι συγκεντρώνονται για τη μεγάλη γιορτή υποδοχής των νέων ψυχών στην Κόλαση, όπου παρουσιάζεται το μπαλέτο Η παρθένα και ο διάβολος. Ο Ανδρέας αποχαιρετά την Κόλαση για τον Πάνω Κόσμο με τις ευχές του Σατανά και το γλέντι συνεχίζεται.
Μουσική, λιμπρέτο Θεόφραστος Σακελλαρίδης
Μουσική διεύθυνση, αποκατάσταση μουσικού υλικού Χαράλαμπος Γωγιός
Σκηνοθεσία Αλέξανδρος Ευκλείδης, Δημήτρης Δημόπουλος
Σκηνικό, κοστούμια Αλεξία Θεοδωράκη
Χορογραφία Φώτης Διαμαντόπουλος
Φωτισμοί Χρήστος Τζιόγκας
Διεύθυνση γυναικείου φωνητικού συνόλου chórεs Μαρίνα Σάττι
Διδασκαλία γυναικείου φωνητικού συνόλου chórεs Ελένη Ποζατζίδου
Συνεργασία στην ψηφιοποίηση του μουσικού υλικού Μυρτώ Αδαλή, Λίνα Γερονίκου, Μαριέττα Σαρρή, Μαριλένα Σουρή
Σατανάς Μυρτώ Μποκολίνη
Ανδρέας Δημήτρης Ναλμπάντης
Χαράλαμπος Βασίλης Δημακόπουλος
Παμίκος Γιάννης Κάβουρας
Συναπίκω Μαρία Κατριβέση
Ξενοκράτης Κωστής Ρασιδάκις
H φωνή του αρχάγγελου Γαβριήλ Δημήτρης Δημόπουλος
Τσιτσιπλής Πάνος Ζυγούρος
Η αρχηγός των πνευμάτων, Ελένη Χριστίνα Ασημακοπούλου
Η γραμματεύς Αλίνα Κοτσοβούλου
Κινέζος, Παρθένα Θεώνη Φύτρου
Ομορφιά Δανάη Στεργίου
Αμαρτία Γεωργία Ζαχαριάδη
Καημός Γεωργία Καρανδινάκη
Ηδονή Ευγενία-Ευαγγελία Χατζάκη
Συμμετέχει το γυναικείο φωνητικό σύνολο chórεs
Θεοδώρα Ιορδανίδου (φλάουτο)
Μαρία Σιφναίου (όμποε)
Άγγελος Πολίτης (κλαρινέτο)
Γκουίντο ντε Φλάβιις (σαξόφωνο)
Αντώνης Λαγός (α' κόρνο)
Μάνος Βεντούρας (β' κόρνο)
Ιωάννα Γανίτη (τρομπέτα)
Σπύρος Βέργης (τρομπόνι)
Θοδωρής Βαζάκας, Χριστίνα Ματσατσίνη-Υφαντή (κρουστά)
Περικλής Τιμπλαλέξης, Βαγγέλης Λούτας, Μαρία Γούτου (α' βιολιά)
Μιχάλης Βρέττας, Αγγελική Ποτήρη (β' βιολιά)
Ελευθερία Τόγια (βιόλα)
Μιχάλης Γιαβρής (βιολοντσέλο)
Δημήτρης Τίγκας (κοντραμπάσο)
Βιντεοσκόπηση, τηλεσκηνοθεσία, μοντάζ Ξενοφώντας Βαρδαρός
Μετάφραση υποτίτλων στα αγγλικά Χαράλαμπος Γωγιός
Χαράλαμπος Γωγιός Μουσική διεύθυνση, αποκατάσταση μουσικού υλικού
Μελέτησε με τους Φίλιππο Τσαλαχούρη και Δημήτρη Λιωνή. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ως συνθέτης, αρχιμουσικός και μουσικολόγος ασχολείται συστηματικά με την όπερα και το μουσικό θέατρο. Έχει συνεργαστεί με πλήθος θεσμών σε Ελλάδα και εξωτερικό (Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, ΕΛΣ, ΜΜΑ, ΜΜΘ, Εθνικό Θέατρο, Θέατρο Τέχνης, Ορχήστρα των Χρωμάτων, Όπερα Νώυκαιλν Βερολίνου κ.ά.). Έργα του έχουν βραβευτεί σε Ελλάδα, Μεγάλη Βρετανία και Τσεχία. Ως συνιδρυτής της ομάδας «Οι όπερες των ζητιάνων» έχει παρουσιάσει έργα Βέρντι, Ροσσίνι, Κυπουργού, Σακελλαρίδη κ.ά. Υπήρξε υπεύθυνος σπουδών του Εργαστηρίου Μουσικού Θεάτρου του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας ως το 2015. Το 2012, η όπερα Yasou Aida! τιμήθηκε από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Η μουσική του για την Αντιγόνη του Σοφοκλή (Εθνικό Θέατρο, 2016) βραβεύτηκε στα Θεατρικά Βραβεία Κύπρου. Διδάσκει στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και στο Ωδείο Αθηνών.
Αλέξανδρος Ευκλείδης Σκηνοθεσία
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, όπου εκπόνησε και τη διδακτορική του διατριβή. Πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές θεατρολογίας στο Πανεπιστήμιο Paris III. Έχει διδάξει στο Τμήμα Θεάτρου (ΑΠΘ), στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας), στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών (Πανεπιστήμιο Πατρών), καθώς και στις Δραματικές Σχολές του Εθνικού Θεάτρου και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, όπου και εργάστηκε ως σύμβουλος δραματολογίου. Ως σκηνοθέτης μουσικού θεάτρου και όπερας έχει συνεργαστεί με Εθνική Λυρική Σκηνή, Φεστιβάλ Αθηνών, Όπερα Νώυκαιλν Βερολίνου, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Όπερα Θεσσαλονίκης, Όπερες των ζητιάνων, ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση κ.ά. Έχει σκηνοθετήσει έργα κλασικού ρεπερτορίου, αλλά και σύγχρονων συνθετών, όπως την παγκόσμια πρώτη της Φόνισσας του Γιώργου Κουμεντάκη (ΕΛΣ, 2014). Από τον Φεβρουάριο του 2017 είναι καλλιτεχνικός διευθυντής της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Δημήτρης Δημόπουλος Σκηνοθεσία, Φωνή του αρχάγγελου Γαβριήλ
Ξεκίνησε ως σταντ-απ κωμικός το 1996 στις «Νύχτες κωμωδίας». Έχει γράψει τους σταντ-απ μονολόγους Αντί διδακτορικού και Υπερπαραγωγή και το λιμπρέτο για τις όπερες Το λυκόφως των χρεών, ΑirRossini και Yasou Aida!, για το οποίο βραβεύτηκε με τον Έπαινο «Κάρολος Κουν» Δραματουργίας Ελληνικού Έργου (Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών, 2012). Σκηνοθέτησε τα μουσικοθεατρικά δρώμενα Kafka-Fragmente, Das Schubert Diploma και Νυχτερινά τραγούδια, την οπερέτα Σατανερί και τις θεατρικές παραστάσεις Οι ευνοούμενοι του Μίδα και Τσάικα!. Ως μεταφραστής έχει εργαστεί σε υποτιτλισμό και μεταγλώττιση και στην ΕΛΣ (μεταφράσεις έργων Η νυχτερίδα, Πιμπινόνε, Ο Ορφέας στον Άδη). Γνωρίζει γερμανικά, αγγλικά, ισπανικά, ρωσικά, είναι πτυχιούχος υποκριτικής (Ανωτέρα Δραματική Σχολή Ίασμος), πτυχιούχος Τμήματος Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΤΕΙ Αθηνών) και απόφοιτος της Γερμανικής Σχολής Αθηνών. Την καλλιτεχνική περίοδο 2018/19 περιοδεύει με τον νέο του σταντ-απ μονόλογο Καφρόκρεμα και συμπράττει με ΕΛΣ (μετάφραση μιούζικαλ Οnce), Μουσικά Σύνολα Δήμου Αθηναίων και ΚΟΘ (Stand-Up Symphony).
Αλεξία Θεοδωράκη Σκηνικό, κοστούμια
Σκηνογράφος και ενδυματολόγος, γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου σπούδασε κλασική κιθάρα στο Απολλώνιο Ωδείο, καθώς και σχέδιο και ζωγραφική με τον ζωγράφο Γ. Μπουρναζάκη. Αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο μεταφραστικό τμήμα του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών, συνέχισε στη Βενετία, όπου αποφοίτησε από το τμήμα σκηνογραφίας-ενδυματολογίας της Ακαδημίας Καλών Τεχνών. Έχει εργαστεί ως σκηνογράφος και ενδυματολόγος σε θέατρο, όπερα, χοροθέατρο, κινηματογράφο, σε ελληνικές και ξένες παραγωγές. Συνεργάστηκε, μεταξύ άλλων, με τους Θ. Γκόνη, Τ. Ράντζο, Α. Ευκλείδη, Α. Καραζήση, Θ. Γλυνάτση, Ρ. Γαϊτάνου, Μ. Γυπαράκη, Φ. Μπαξεβάνη, Δ. Σκλάβο, Κ. Φλέσσα, Τ. Τουλιάτο, Δ. Πιατά, Α. Παπαδάτου, Σ. Λιβαθινό, Π. Βούλγαρη, Γ. Σακαρίδη, Α. Σιδηροπούλου, Κ. Αρβανιτάκη, Ε. Φεζολάρι. Έχει συνεργαστεί με ΚΘΒΕ, ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας, Σερρών, Αγρινίου και Κοζάνης, Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Όπερα Θεσσαλονίκης, ΕΛΣ, Λυρικό Θέατρο Τζουζέππε Βέρντι (Τεργέστη) και ομάδα μουσικού θεάτρου Ραφή.
Φώτης Διαμαντόπουλος Χορογραφία
Σπούδασε στην Κρατική Ακαδημία Χορού του Κιέβου και στην Ακαδημία Χορού της Βουδαπέστης. Από το 1997 ανήκει στο δυναμικό του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ενώ το 2003 έγινε Κορυφαίος. Έχει συνεργαστεί με την ομάδα χορού του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, το μπαλέτο της Όπερας του Καζάν (Δημοκρατία του Ταταρστάν, Ρωσία), έχει συμμετάσχει σε παραγωγές του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών καθώς και σε ανεξάρτητες παραγωγές σύγχρονου και κλασικού χορού. Δίδαξε κλασικό χορό στις Ανώτερες Επαγγελματικές Σχολές της ΕΛΣ και της Ραλλούς Μάνου. Κατά τη διετία 2011-2013 υπήρξε χοροδιδάσκαλος-répétiteur στο Μπαλέτο της ΕΛΣ. Έχει χορογραφήσει και παρουσιάσει παραστάσεις χορού και έχει επιμεληθεί την κινησιολογία και χορογραφία σε διάφορες παραστάσεις θεάτρου, όπερας και οπερέτας για την ΕΛΣ, το Εθνικό θέατρο, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών κ.ά. Από το 2017 έχει τη θέση του χοροδιδασκάλου και βοηθού χορογράφου στο Μπαλέτο της ΕΛΣ.
Χρήστος Τζιόγκας Φωτισμοί
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Εκεί άρχισε να ασχολείται επαγγελματικά με τη φωτογραφία και τον σχεδιασμό-χειρισμό φωτισμών σε παραστάσεις θεάτρου, χορού και μουσικής. Έκτοτε έχει συνεργαστεί με πολλούς καλλιτέχνες, ενώ έχει φωτίσει πολυάριθμες παραγωγές στην Εθνική Λυρική Σκηνή.
Μαρίνα Σάττι Διεύθυνση γυναικείου φωνητικού συνόλου chórεs
Φοίτησε στην Αρχιτεκτονική Σχολή του ΕΜΠ. Παράλληλα σπούδασε θέατρο (Σχολή Δραματικής Τέχνης Βεάκη και Κεντρική Σκηνή). Έχει πτυχίο κλασικού πιάνου, ανώτερων μουσικών σπουδών και δίπλωμα κλασικού τραγουδιού, ενώ είναι απόφοιτη του Κολεγίου Μουσικής του Μπέρκλεϋ ως υπότροφος. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στη European Jazz Orchestra ’09 και έχει συνεργαστεί με καλλιτέχνες όπως οι Μπόμπυ ΜακΦέρριν, Ουέιν Σόρτερ και Ντανίλο Πέρες. Ως ηθοποιός έχει πρωταγωνιστήσει στις παραστάσεις West Side Story, Ερωτόκριτος, Shrek the Musical κ.ά., ενώ έχει δανείσει τη φωνή της στη μεταγλωττισμένη ταινία της Ντίσνεϋ Βαϊάνα. Δημιούργησε το γυναικείο φωνητικό σύνολο fonέs (2016) και την πεντηκονταμελή γυναικεία χορωδία chόrεs (2017). Το single «Μάντισσα» σε δική της μουσική και ενορχήστρωση έφτασε στην πρώτη θέση των charts σε Ελλάδα και Βουλγαρία, οδηγώντας σε διεθνή δισκογραφική συμφωνία με τη Universal Music Berlin. Ψηφίστηκε «Γυναίκα Μουσικός της Χρονιάς» από τους αναγνώστες του Votre Beauté. Tραγούδησε στο Champion of Earth Awards των Ηνωμένων Εθνών στη Νέα Υόρκη (2018).
Χριστίνα Ασημακοπούλου Αρχηγός των πνευμάτων, Ελένη
Υψίφωνος, ξεκίνησε τις σπουδές της στο λυρικό τραγούδι με τη Μάτα Κατσούλη, παίρνοντας δίπλωμα από την τάξη της με άριστα παμψηφεί, πρώτο βραβείο και ειδική διάκριση. Παράλληλα, υπήρξε μέλος του Στούντιο Όπερας της ΕΛΣ. Είναι πτυχιούχος μουσικολόγος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ με θέμα διπλωματικής εργασίας: «Η μουσική και οι παραστάσεις μελοδράματος στην Ερμούπολη του 19ου αιώνα». Από το 2012 τραγουδά ως μονωδός σε παραγωγές της ΕΛΣ και έχει συμπράξει με την Καμεράτα, τη Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων, την Αθηναϊκή Συμφωνική Ορχήστρα Νέων, την Πολυφωνική Χορωδία Πατρών και την Ορχήστρα του Πανεπιστημίου Αθηνών. Επίσης, συμπράττει σε τακτική βάση με την παγκοσμίου φήμης πιανίστα Κριστίνα Ορτίς (φωνή-πιάνο) στο Μπορντώ της Γαλλίας. Ως περφόρμερ έχει εμφανιστεί σε έργα των Φρανκ Βέντεκιντ, Τεννεσσή Ουίλλιαμς, Ουίλλιαμ Πόου Λ., Τσιμάρα Τζανάτου, Δημήτρη Δημητριάδη.
Βασίλης Δημακόπουλος Χαράλαμπος
Βαθύφωνος, γεννήθηκε στην Πάτρα. Πτυχιούχος βιολιού και ανώτερων θεωρητικών. Σπούδασε τεχνολογία ήχου και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στη μουσική τεχνολογία στο Πανεπιστήμιο του Γιορκ στην Αγγλία. Από το 2014 έως το 2016 υπήρξε μέλος του Εργαστηρίου Λυρικού Θεάτρου του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας συμμετέχοντας στις παραγωγές Σατανερί, Σφίξε με… ξανά, Mozart Mania και Διδώ και Αινείας. Συμμετείχε στην όπερα για παιδιά Η βασίλισσα του χιονιού (Θοδωρής Αμπαζής, ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, 2014/15) και στο μιούζικαλ Το κορίτσι που επιμένει (Τηλέμαχος Τσαρδάκας, Θέατρο Act, 2015/16). Το 2016 εμφανίστηκε ως έκτακτος χορωδός με τη Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στην Αΐντα (σκηνοθ. Ενρίκο Καστιλιόνε) και το 2017 στον Λόενγκριν (σκηνοθ. Άντονυ ΜακΝτόναλντ). Συμμετείχε επίσης στο μιούζικαλ του Δημήτρη Μαραμή Ερωτόκριτος (σκηνοθ. Κωνσταντίνος Ρήγος, Εναλλακτική Σκηνή ΕΛΣ, 2017) και στην όπερα σε παράφραση Το λυκόφως των χρεών (σκηνοθ. Αλέξανδρος Ευκλείδης, Εναλλακτική Σκηνή ΕΛΣ, 2017).
Πάνος Ζυγούρος Τσιτσιπλής
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, από όπου και αποφοίτησε τον Ιούνιο του 2018. Έχει συμμετάσχει σε διεθνές σεμινάριο υποκριτικής στο Βερολίνο υπό την αιγίδα του Θεάτρου Σαουμπύνε. Τη θεατρική περίοδο 2018/19 συμμετείχε στην παράσταση Κωμωδία των παρεξηγήσεων σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου.
Γιάννης Κάβουρας Παμίκος
Τενόρος, σπούδασε βιολί, πιάνο, ανώτερα θεωρητικά και μονωδία (τάξη Πάνου Δήμα, δίπλωμα με άριστα παμψηφεί και πρώτο βραβείο). Μελέτησε με τους Σεμπαστιάν Βιττούτσι (Βιέννη), Τζέιν Χένσελ και Μπράιαν Ύμελ. Έχει ερμηνεύσει, μεταξύ άλλων, Άλμπερτ Χέρρινγκ (ΜΜΘ), Νεμορίνο (Το ελιξίριο του έρωτα), Ερνέστο (Ντον Πασκουάλε), Κόμη Αλμαβίβα (Ο κουρέας της Σεβίλλης), Φερράντο (Έτσι κάνουν όλες), Μπαζίλιο (Οι γάμοι του Φίγκαρο), Ματτέο Μπόρσα (Ριγολέττος), Μπέππε (Παλιάτσοι), Γκαστόνε (Τραβιάτα), Ρεμεντάδο (Κάρμεν), Ζαχαρούλη (Ο βαφτιστικός). Έχει συνεργαστεί με αρχιμουσικούς όπως οι Αντονέλλο Αλλεμάντι, Ρίτσαρντ Μπόνυνγκ, Ζούμπιν Μέτα. Επίσης, έχει ερμηνεύσει Ρέκβιεμ (Μότσαρτ), Ορατόριο των Χριστουγέννων (Σαιν-Σανς), Οι επτά τελευταίοι λόγοι του Χριστού (Ντυμπουά), Ηλίας (Μέντελσον), Καντάτα TWV 1:877 (Τέλεμαν), Λειτουργία σε εποχή πολέμου (Χάυντν), Λειτουργία σε σι ελάσσονα (Μπαχ). Είναι πτυχιούχος ΤΕΦΑΑ (Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας με μεταπτυχιακό δίπλωμα), μεταπτυχιακός φοιτητής του ΤΜΣ (Ιόνιο Πανεπιστήμιο, κατεύθυνση μονωδίας), ενώ υπήρξε μεταπτυχιακός φοιτητής στην Οργάνωση-Διοίκηση Επιχειρήσεων (MBA) του Πανεπιστημίου του Λέστερ.
Μαρία Κατριβέση Συναπίκω
Ηθοποιός μουσικού θεάτρου και όπερας. Σε πολύ μικρή ηλικία, ακολουθώντας τις μουσικές ανησυχίες του πατέρα της, κέρδισε πανελλήνιο σχολικό διαγωνισμό τραγουδιού και ξεκίνησε μια εκπαιδευτική και επαγγελματική σταδιοδρομία σε Ελλάδα και Αμερική. Απόφοιτος του Ωδείου Φίλιππος Νάκας (δίπλωμα μονωδίας, πρώτο βραβείο) και του Ελληνικού Ωδείου (πτυχίο σύγχρονου τραγουδιού), πτυχιούχος μουσικού θεάτρου και κινηματογράφου της Ακαδημίας Κινηματογράφου της Νέας Υόρκης, συνεργάστηκε με σπουδαία ονόματα του Μπρόντγουεϊ και διδάχτηκε υποκριτική από τον Κέβιν Σπέισι. Πρωτοεμφανίστηκε στο Κέντρο Παραστατικών Τεχνών του Νιου Τζέρσεϋ στο Handel’s Messiah Rocks. Πρωταγωνίστησε σε παραγωγές όπως Come and Go του Σ. Μπέκετ, Obsessed του Αγιάζ Πάλμα, Χήρα του Τζεφ Χόλμντεν, Η βασίλισσα του χιονιού του Θ. Αμπαζή, Σατανερί του Θ. Σακελλαρίδη, Ζωρζ Νταντέν του Μολιέρου, Διδώ και Αινείας του Πέρσελ. Δάνεισε τη φωνή της στην ταινία Μπάρμπι η πριγκίπισσα και η ροκ σταρ (2015). Ολοκλήρωσε το διετές Εργαστήρι Λυρικού Θεάτρου και το Στούντιο Όπερας του ΔΗΠΕΘΕ Πατρών.
Αλίνα Κοτσοβούλου Γραμματεύς
Ηθοποιός, συγγραφέας, σκηνοθέτης. Γεννήθηκε στην Αθήνα, σπούδασε υποκριτική στο Κέντρο Αρχαίου Ελληνικού Δράματος της Ασπασίας Παπαθανασίου, μονωδία και ανώτερα θεωρητικά στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας και είναι διπλωματούχος χοροθεραπεύτρια από τις Μπίλμαν-Τζωρτζάκη. Επιλέχθηκε από τρεις χιλιάδες υποψηφίους και αποφοίτησε από το μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Σχολής Υποκριτικής Γκύλφορντ, με εξειδίκευση τη σκηνοθεσία και υποκριτική στο μουσικό θέατρο. Εργάζεται ως ηθοποιός στο θέατρο, τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Έχει συνεργαστεί με κορυφαίους Έλληνες και ξένους σκηνοθέτες, ενώ διδάσκει υποκριτική στα ελληνικά και στα αγγλικά. Μέλος της ελληνικής εταιρείας σκηνοθετών και μεταφραστών. Μεταφράσεις της έχουν παιχτεί στο θέατρο. Έγραψε και σκηνοθέτησε τη μουσική παράσταση m/s Flora ΙΙΙ, η οποία ολοκλήρωσε την τετραετή διαδρομή της στο Θέατρο Απόλλων της Ερμούπολης. Για το ίδιο θέατρο διασκεύασε το μυθιστόρημα του Μάνου Ελευθερίου Ο καιρός των χρυσανθέμων, εμβαθύνοντας στην προσωπικότητα της πρωταγωνίστριας του περασμένου αιώνα Ευαγγελίας Παρασκευοπούλου.
Μυρτώ Μποκολίνη Σατανάς
Υψίφωνος, γεννήθηκε στην Αθήνα. Απόφοιτη του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου, σπούδασε υποκριτική στην Ανώτερη Δραματική Σχολή του Γ. Κιμούλη, καθώς και μονωδία στο Ωδείο Ν. Σκαλκώτας. Το διάστημα 2007-2010 συνεργάστηκε με την ΕΛΣ ερμηνεύοντας ρόλους στην Παιδική Σκηνή και σε παραγωγές οπερέτας. Πρωτοεμφανίστηκε στο εξωτερικό σε συνεργασία με τον αρχιμουσικό Λωράν Πιγιό στην όπερα Δάρδανος του Ζαν-Φιλίπ Ραμώ. Το 2011 συνέχισε την εκπαίδευσή της στο Στούντιο Όπερας του Θεάτρου Κάρλο Φελίτσε της Γένοβας. Έχει αποσπάσει βραβεία και διακρίσεις σε πολλούς διεθνείς διαγωνισμούς λυρικού τραγουδιού σε Ιταλία και Γαλλία. Έχοντας από το 2013 ως βάση της το Τόρρε ντελ Λάγκο, όπου ολοκλήρωσε την εκπαίδευσή της στην Ακαδημία του 60ού Φεστιβάλ Πουτσίνι, ερμήνευσε σε σημαντικά ιταλικά θέατρα πρωταγωνιστικούς ρόλους σε όπερες όπως Ντον Τζοβάννι, Παλιάτσοι, Τόσκα, Αδελφή Αγγελική, Ο μανδύας, Τζανέττο (Μασκάνι). Έχει εμφανιστεί σε συναυλίες σε Ιταλία, Βέλγιο, Ελβετία, Αυστρία.
Δημήτρης Ναλμπάντης Ανδρέας
Τενόρος, ξεκίνησε σπουδές στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης (τάξη Φ. Νικολαΐδου), τις οποίες ολοκλήρωσε στην Αθήνα με τον Φ. Βουτσίνο (δίπλωμα με άριστα). Έχει παρακολουθήσει μαθήματα τραγουδιού (Lied)-ορατορίου με τους Μ. Ικέουτσι και Α. Κοντογεωργίου, υποκριτικής με τον Δ. Καταλειφό και χορού με τη Λίλα Ζαφειροπούλου. Έχει εμφανιστεί σε ΕΛΣ, Όπερα Θεσσαλονίκης, Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Φεστιβάλ Αρχαίας Κορίνθου, Δημήτρια Θεσσαλονίκης, ΜΜΑ, ΜΜΘ. Έχει συμπράξει με σημαντικούς αρχιμουσικούς και πολυάριθμες ορχήστρες (ΚΟΑ, ΚΟΘ, Ορχήστρα των Χρωμάτων, Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα ΕΡΤ, Ορχήστρα Αμαντέους Σόφιας, Ορχήστρα Όπερας Τιμισοάρας, Συμφωνική Ορχήστρα Όπερας Βελιγραδίου). Έχει ερμηνεύσει ρόλους σε πολυάριθμες όπερες, ελληνικές και γαλλικές οπερέτες, καθώς και σε έργα σύγχρονων Ελλήνων συνθετών. Είναι ιδρυτικό μέλος της ομάδας σύγχρονου χορού Έλδωρ.
Κωστής Ρασιδάκις Ξενοκράτης
Βαρύτονος, γεννήθηκε στη Βραζιλία και μεγάλωσε στην Κρήτη. Πήρε δίπλωμα τραγουδιού με άριστα και συνέχισε σπουδές στη Βιέννη. Από το 2001 συνεργάζεται σταθερά με την Εθνική Λυρική Σκηνή. Έχει συμμετάσχει σε πολλές παραγωγές όπερας όπως Μποέμ, Ντον Τζοβάννι, Ένα καπέλο από ψάθα Ιταλίας, Le Grand Macabre, Κάρμεν, Πήτερ Γκράιμς, Βέρθερος, Η φόνισσα, καθώς επίσης Τζάννι Σκίκκι (Όπερα Θεσσαλονίκης), Λυσιστράτη (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών). Έχει τραγουδήσει στις οπερέτες Οι απάχηδες των Αθηνών, Θυμήσου εκείνα τα χρόνια…!, Το μικρόβιο του έρωτα, Ο βαφτιστικός, Η Κρητικοπούλα, Η εύθυμη χήρα, Πικ-νικ, Η νυχτερίδα (Όπερα Θεσσαλονίκης) και Η κόρη της καταιγίδος (Φεστιβάλ Αθηνών). Επιπλέον, έχει πρωταγωνιστήσει σε παιδικές παραστάσεις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής όπως Το μαγικό βιολί, Ο κουρέας της Σεβίλλης, Η Κοκκινοσκουφίτσα, Προσοχή! Ο πρίγκιπας λερώνει.
chórεs
Το 2016, η μουσικός Μαρίνα Σάττι διοργάνωσε μια σειρά καλλιτεχνικών εκδηλώσεων με σκοπό την ανάδειξη του διεθνούς παραδοσιακού ρεπερτορίου. Οι ανωτέρω δραστηριότητες προσέλκυσαν το αυθόρμητο ενδιαφέρον πολλών νέων γυναικών, οι οποίες εξέφρασαν την επιθυμία τους να μάθουν περισσότερα για το πολυφωνικό τραγούδι. Το σύνολο αυτό ονομάστηκε chórεs. Σκοπός του συνόλου είναι η εκπαίδευση των μελών του στη μουσική, τον χορό και την υποκριτική και η ανάπτυξη καλλιτεχνών με ευρεία παιδεία και οξεία κοινωνική αντίληψη. Έχοντας ως κύριο μέσο επικοινωνίας τη μουσική, οι chórεs πειραματίζονται πάνω στη σύνδεση στοιχείων διαφορετικών πολιτισμών, καταργώντας γεωγραφικά και ηλικιακά σύνορα, και αξιοποιώντας όλα τα εκφραστικά μέσα για την παραγωγή μηνυμάτων. Πλέον, περισσότερες από πενήντα γυναίκες ηλικίας 13-45 ετών συμμετέχουν στις εβδομαδιαίες δραστηριότητες της ομάδας chórεs. Οι chórεs έχουν ήδη μετεξελιχθεί σε ένα φυτώριο καλλιτεχνών που δεν έχει πάψει να μεγαλώνει, με τη συμμετοχή νέων μελών και την ενίσχυση του εκπαιδευτικού έργου, με αναγνωρισμένους διδάσκοντες από διαφορετικούς καλλιτεχνικούς χώρους.
* Όπως δημοσιεύτηκαν κατά την καλλιτεχνική περίοδο 2018/19.
Εισαγάγετέ τον στο παρακάτω πεδίο
Δεν έχετε εισιτήριο;
Πατήστε εδώ για να αγοράσετε εισιτήρια για τις παραστάσεις της GNO TV.
...