pneumatikos_2
pneumatikos_1

A Greek Songbook

ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΓΓΕΛΑΚΑΣ - ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΑΤΙΜΑΖΕΙ ΚΟΡΗ

Μουσικό βίντεο

4'

Έληξε
ΙΣΝ Μέγας Δωρητής ΕΛΣ

Περιγραφή

A Greek Songbook
Κύκλος συναυλιών • Ανάθεση της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ
Στο πλαίσιο του εορτασμού των 200 ετών από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης
Η παραγωγή υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) [www.SNF.org] για τη δημιουργία του επετειακού προγράμματος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821.


Γιάννης Αγγελάκας: Πνευματικός ατιμάζει κόρη
Στίχοι: Παραδοσιακό
Μουσική, φωνή, πλήκτρα, προγραμματισμός, παραγωγή: Γιάννης Αγγελάκας
Πλήκτρα, μείξη: Ηλίας Μπαγλάνης
Σκηνοθεσία, παραγωγή: Κωστής Σαμαράς, Δάφνη Χαιρετάκη


"Μελοποίησα και τραγούδησα έναν δημοτικό στίχο που βρήκα σε καταγραφές δημοτικών τραγουδιών του 19ου αιώνα (δεύτερος τόμος της συλλογής του Κλωντ Φωριέλ, έκδοση του 1824-25), ο οποίος πραγματεύεται τη σεξουαλική κακοποίηση ενός εννιάχρονου κοριτσιού από έναν ιερέα, ηγούμενο μοναστηριού της εποχής. (Η επιλογή έγινε έναν μήνα πριν την καταγγελία της Μπεκατώρου, οπότε ο σχολιασμός της επικαιρότητας δεν ήταν στις προθέσεις μου.)" - Γιάννης Αγγελάκας

H Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσιάζει τη νέα φιλόδοξη παραγωγή "A Greek Songbook", ένα ελληνικό βιβλίο τραγουδιών για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821, σε επιμέλεια του συνθέτη Κορνήλιου Σελαμσή. Πάνω από 30 καλλιτέχνες από τους χώρους της λόγιας και της δημοφιλούς μουσικής και των παραστατικών τεχνών επιδίδονται σε μια σειρά από τολμηρές μουσικές κατασκευές, τραγούδια και εικόνες. 
Ο Γιάννης Αγγελάκας συμμετέχει στο Α Greek Songbook" με τον κύκλο τραγουδιών "4 τραγούδια γύρω απ’ τον κύκλο της παράδοσης". Πρόκειται για τη μελοποίηση του παραδοσιακού «Πνευματικός ατιμάζει κόρη», τη δική του σύνθεση «Σπηλιές (Ένα τραγούδι για τον Ψαραντώνη)», σε συνεργασία με το πολυφωνικό σχήμα Διώνη και τον πιανίστα Ηλία Μπαγλάνη στην επιμέλεια της παραγωγής, το «Μαργιόλα», μια ηλεκτρονική dark dub διασκευή πάνω στο θρυλικό ηπειρώτικο μοιρολόι και τη διασκευή του γνωστού ηπειρώτικου τραγουδιού «Πήγαινα το δρόμο δρόμο», σε συνεργασία με τον Vlastur."Το να τιμούμε την παράδοση σαν μια απονεκρωμένη θαυμαστή οντότητα που ολοκλήρωσε τον κύκλο της ζωής της και το να επαναλαμβάνουμε μηχανικά, άψυχα και με σοβαροφάνεια τα θρυλικά της επιτεύγματα είναι, κατά τη γνώμη μου, μια εγκληματική και πολλές φορές ύποπτη νοοτροπία εναντίον ενός ολοζώντανου δημιουργικού κύματος που εδώ και αιώνες μεταφέρει γνώση και έμπνευση από γενιά σε γενιά και που μέχρι και σήμερα παλεύει, από τη Θράκη μέχρι την Κρήτη, να εξελιχθεί, να ανανεωθεί και να απλώσει τον μαγικό του κύκλο από το κέντρο του, που χάνεται στο αρχέγονο παρελθόν, μέχρι το απώτατο μέλλον και τις άπειρες δυνατότητές του. Μ’ αυτές τις σκέψεις, που πολλές φορές στο παρελθόν, όταν τις εξέθεσα, αντιμετώπισα το μένος των υπερασπιστών της φορμόλης, προχώρησα στον εν λόγω κύκλο τραγουδιών που σχετίζονται με την παράδοση, είτε μουσικά, είτε στιχουργικά, είτε ως πηγή έμπνευσης, για να έχουν και οι συγκεκριμένοι ταριχευτές του πολιτισμού μας έναν επιπλέον λόγο να διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους", σημειώνει ο Γιάννης Αγγελάκας.
Τα τέσσερα τραγούδια αποτυπώθηκαν σε μερικές εκατοντάδες μέτρων έγχρωμου φιλμ 16 χιλιοστών από τους Κωστή Σαμαρά και Δάφνη Χαιρετάκη.

"Τα τραγούδια του Γιάννη Αγγελάκα μας ενέπνευσαν ένα εγχείρημα Πατριδογνωσίας. Το παλιό ποιηματάκι αναρωτιόταν «Τι είναι η πατρίδα μας;», κι εμείς ψάξαμε για απαντήσεις εκεί όπου η πατρίδα υπάρχει μόνη της, ερήμην μας, σαν έρημη χώρα· στην Ελευσίνα που συνεχίζει να φιλιέται, να ματώνει, να ατιμάζεται, να γίνεται χρονικό παλίμψηστο· στο νερό των Σταγιατών, που συνεχίζει να κυλά, που συνεχίζει να θεραπεύει πιστούς και άπιστους, αδιάφορο για τους μικροπρεπείς που προσπαθούν να το μολύνουν· στα αντικείμενα των νεκρών που συνεχίζουν να φτάνουν στα χέρια μας, σαν δώρα από μια άλλη διάσταση· στον Ψαραντώνη που συνεχίζει να ανεβαίνει αυτό το μονοπάτι, συνέχεια, εκτός χρόνου, σαν ασταμάτητη εγγύηση της δικής μας ύπαρξης. Για την αποτύπωση, εμπιστευτήκαμε την ιδιάζουσα ευαισθησία μερικών εκατοντάδων μέτρων έγχρωμου φιλμ 16 χιλιοστών".