Λίγο πριν την ολοκλήρωση του επετειακού έτους 2021, η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει δωρεάν στην GNO TV, από τις 10 έως και τις 20 Δεκεμβρίου, τρεις παραγωγές που δημιουργήθηκαν με αφορμή τους εορτασμούς για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821. Από το πρόγραμμα της Κεντρικής Σκηνής της ΕΛΣ παρουσιάζεται το δίπτυχο όπερας και χορού Δέσπω – Ελληνικοί χοροί, από την Εναλλακτική Σκηνή παρουσιάζεται η παραγωγή Ο Κολοκοτρώνης ατενίζει το μέλλον Γυναίκες προετοιμάζονται για την επανάσταση κι εγώ, κάτι θα σκέφτομαι, ενώ παράλληλα στο πλαίσιο αυτό κάνει την πρεμιέρα της μια σημαντική ανάθεση των Εκπαιδευτικών & Κοινωνικών Δράσεων και του Μπαλέτου της ΕΛΣ, το video dance Miniatures for Revolution. Το αφιέρωμα υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) [www.SNF.org] για τη δημιουργία του επετειακού προγράμματος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821.
Το
video dance φεστιβάλ Μινιατούρες για την Επανάσταση αποτελεί τη νέα παραγωγή των Εκπαιδευτικών & Κοινωνικών Δράσεων της ΕΛΣ. Με αφορμή την ιδέα της επανάστασης, πέντε νέοι συνθέτες και πέντε νέοι χορογράφοι συνεργάστηκαν και δημιούργησαν έργα μουσικής και χορού σύντομης διάρκειας, τις Μινιατούρες. Οι Μινιατούρες αποτυπώθηκαν σε πρωτότυπα βίντεο και έρχονται στην οθόνη της GNO TV. Η παραγωγή πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Μπαλέτο και τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα των Εκπαιδευτικών & Κοινωνικών Δράσεων της ΕΛΣ. Στην παραγωγή συμμετείχαν επίσης πέντε κινηματογραφιστές καθώς και νέοι επαγγελματίες χορευτές.
Καλλιτεχνικός σχεδιασμός δράσης:
Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Δράσεις ΕΛΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος, Διευθυντής Μπαλέτου ΕΛΣ
I. haul
Η μνήμη μεταφέρεται διαμεσολαβημένη από γενιά σε γενιά. Η σχολική δομή αποτελεί τον φορέα που παραδίδει την ιστορία και κατασκευάζει αφηγήσεις. Με αφετηρία την ανάγνωση της εικονογραφίας του 1821 και βαφτίζοντας μινιατούρα την υλικότητα της μνήμης, πέντε χορεύτριες ενταγμένες σε ένα σχολικό περιβάλλον ζωντανεύουν ένα ταμπλό βιβάν μιας συλλογικής μνήμης. Μέσα από παλμικές αναδιπλώσεις* και ανακατατάξεις στο σώμα και με μια προοδευτική εκδήλωση απείθαρχων φωνών, αναζητούνται οι σημερινές παραλλαγές του κοινωνικού σώματος που βρίσκεται σε επαναστατική κατάσταση. Αν το σχολείο είναι ο σπόρος διαδοχικών διχοτομήσεων, το ενιαίο σώμα αντίστασης που διαμορφώνεται είναι έτοιμο να μεταβληθεί σε ένα κατοπτρικό είδωλο, ως σημείο των καιρών.
(* στη στρατιωτική ορολογία, ο όρος αναδιπλώνω σημαίνει υποχωρώ και συμπτύσσω.)
Θερμές ευχαριστίες εκφράζονται προς τους κ.κ. Νικόλαο Κακλαμάνο, Μαρία Θάνου, Μαρία Μαρκεσίνη, Πανίνα Καρύδη, Άρτεμη Φλέσσα, Νεφέλη Παπαδημούλη.
Η βιντεοσκόπηση πραγματοποιήθηκε στις 8 Απριλίου 2021 στο Στρογγυλό Σχολείο στον Άγιο Δημήτριο Αττικής.
II. KADIN – Μινιατούρα για την Επανάσταση
Εμμονικά μοτίβα διακόπτονται διαρκώς από τη βιαιότητα των μουσικών οργάνων.
Επιθετικά συμβάντα διαταράσσουν τη συνεχή ροή των πραγμάτων.
Συνεχές.
Μετά συμβάν.
Μετά συνεχές.
Μια αλληλουχία που δεν ολοκληρώνεται, μόνο περιστρέφεται σαν σπείρα.
Επανάσταση;
Σώματα παγιδευμένα στον προσωπικό τους χώρο πασχίζουν να εκφραστούν.
Η ατομική απομόνωση διακόπτεται και τα σώματα ακουμπούν το ένα το άλλο.
Ασυγχρονία.
Μετά μαζί.
Μετά ξανά ασυγχρονία.
Ένας διαρκής αγώνας για επικοινωνία, ο οποίος μοιάζει συνεχώς να αποτυγχάνει.
Έξι γυναικείες φωνές μιλούν για την επανάσταση.
Δεν ψάχνουν νοήματα και ορισμούς.
Μόνο μουρμουράνε, προσπαθώντας εναγωνίως να αρθρώσουν τις προσωπικές τους ιστορίες.
Έξι χορεύτριες, κόντρα στο κυρίαρχο εθνικό αφήγημα που επικεντρώνεται σε ηρωικά και στρατιωτικά κατορθώματα, αναδεικνύουν τη γυναικεία δύναμη, το γυναικείο σώμα, τη γυναικεία φωνή. Αποκαλύπτουν την ευαλωτότητα και ευθραυστότητα της προσωπικής τους επανάστασης, ενός αγώνα που δεν τροφοδοτεί τον ιστορικό διχασμό αλλά επενδύει στην αλληλεγγύη και την πολιτισμική εγγύτητα των λαών.
(kadın = γυναίκα στα τουρκικά)
Τα κείμενα έγραψαν:
Λαμπρινή Γιώτη (σουηδικά), Έφη Ψιαχούλια (μπαμπάρα, μετάφραση Φοντέ Σεϋντί), Βικτωρία Τάσκου (τουρκικά, μετάφραση Μπέρκερ Μπασματζί), Ρεμπέκκα Ουόλφ (φαρσί, μετάφραση Αράς Γιαζντάνι), Μαίη Αγγελάκη (ελληνικά) και Έλσα Στουρνάρα (ελληνικά).
Η βιντεοσκόπηση πραγματοποιήθηκε στις 11 Απριλίου 2021 στο παρασκήνιο της Αίθουσας Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
III. FUGA
Σε ένα περιβάλλον φθαρμένο από τον χρόνο, ερχόμαστε αντι-μέτωποι με μια καθολικά φυσική ροπή των σωμάτων και του πνεύματος, αυτών που, όταν το απαιτούν οι περιστάσεις, ενστικτωδώς αντιδρούν και διαδρούν προς μια κατεύθυνση χαραγμένη από τις επιταγές της εκάστοτε ιστορίας. Στις παρούσες επιταγές, δύο πολεμίστριες του κοντινού μέλλοντος ξυπνούν εξερευνώντας το stretto της ανθρώπινης επαναληπτικής συμπεριφοράς στο βάθος του χρόνου. Η FUGA είναι μια σύντομη ιστορία γέννησης, στάσης και άτακτης φυγής.
Η βιντεοσκόπηση πραγματοποιήθηκε στις 4 Απριλίου 2021 στο Πάρκο Λιπασμάτων Δραπετσώνας.
IV. ΧΘΩΝ
Η χορογραφία αυτή δημιουργήθηκε με αφορμή την επανάσταση, την τώρα, την τότε, την όποτε, την αυριανή, αυτή που σου μάθανε, εκείνη που υπάρχει στη φαντασία σου και εκείνη που δεν έχεις φανταστεί ακόμα, τη μέσα σου, την έξω σου, τη γύρω σου.
Αποτελεί μια γρήγορη αναφορά σε όλες αυτές τις επαναστάσεις, με σύμμαχο την κίνηση αλλά και εικόνες που μελετήθηκαν και αποτυπώθηκαν, σαν ένα γρήγορο πέρασμα στιγμών.
Πηγή έμπνευσης για το μουσικό μέρος του έργου αποτέλεσαν τα δημοτικά και τα κλέφτικα δημοτικά τραγούδια της περιόδου της Ελληνικής Επανάστασης. Ο μιμητικός τους χαρακτήρας, δύο κοινά στολίδια που εμφανίζονται εκτενώς στα «γυρίσματα» των τραγουδιστών αλλά στην πιο απογυμνωμένη τους μορφή, συνθέτουν ένα ηχητικό περιβάλλον όπου το εμείς υπερβαίνει το εγώ.
Η βιντεοσκόπηση πραγματοποιήθηκε στις 10 Απριλίου 2021 στη Στοά του Παναθηναϊκού Σταδίου με την άδεια της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Αττικής, Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας και Κυκλάδων και την υποστήριξη της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής.
Τα δικαιώματα επί των απεικονιζόμενων μνημείων ανήκουν στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού (ν. 3028/2002). Το Παναθηναϊκό Στάδιο (Στοά) υπάγεται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής.
V. BATTLE OF FISHES
Έξι γυναικεία σώματα αιωρούνται, αναγνωρίζουν και αγγίζουν, συναντιούνται και χορεύουν έναν ανάλαφρο χορό. Η τεχνητή διακοπή της κίνησης δημιουργεί την ψευδαίσθηση της παλινδρόμησης των σωμάτων στον αέρα, σε μια προσπάθεια αποτύπωσης της παρέκκλισης και της αντίστασης στη βαρύτητα. Το BATTLE OF FISHES είναι ένα συνάθροισμα από στιγμιότυπα, εκτοπισμένους χάρτες, τεχνολογίες και σώματα, ρυθμούς και κατακερματισμένες τοποθεσίες.
Η βιντεοσκόπηση πραγματοποιήθηκε στις 14 Μαΐου 2021.
Θερμές ευχαριστίες εκφράζονται προς τον Δήμο Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης.