
Όπερα
ΤΡΑΒΙΑΤΑ
Τζουζέππε Βέρντι
temp
Τζάκομο Πουτσίνι
150'
Από
Τη δημοφιλέστατη Μποέμ υπογράφει ο Γκρέιαμ Βικ – «ο άνθρωπος που έσωσε την όπερα στη Βρετανία» (Telegraph). Η επιτυχημένη ανάγνωσή του στην Μποέμ, τη δράση της οποίας επέλεξε να μεταφέρει από το Παρίσι του 19ου στην Αθήνα του 21ου αιώνα, έχει δημιουργήσει μια παράσταση ορόσημο για το ελληνικό λυρικό θέατρο. Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει ο Ρίτσαρντ Χάντσον, τους φωτισμούς ο Τζουζέππε ντι Ιόριο και την κινησιολογία ο Ρον Χάουελ.
Η Μποέμ βασίζεται στη νουβέλα Σκηνές απ’ την μποέμικη ζωή του Ανρύ Μυρζέ. Η υπόθεση αφορά τον έρωτα ανάμεσα στον ποιητή Ροντόλφο και τη ράφτρα Μιμή με φόντο το παγωμένο χριστουγεννιάτικο Παρίσι, από τη στιγμή που συναντιούνται έως τον θάνατό της από φυματίωση.
Ο Πουτσίνι με τη μουσική του περιγράφει, μεταφέροντας με τρόπο συγκλονιστικό στον θεατή, όλη την παλέτα των συναισθημάτων: την ανεμελιά, τη χαρά, τον μεγάλο έρωτα, την απόγνωση.
Το 2007 ο τότε καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ Στέφανος Λαζαρίδης ανέθεσε στον διάσημο Βρετανό σκηνοθέτη Γκρέιαμ Βικ να σκηνοθετήσει μια νέα παραγωγή της Μποέμ για την Εθνική Λυρική Σκηνή, μια επιλογή που αποδείχθηκε ιδανική για το έργο αυτό, καθώς ο Βικ ήταν ένας σκηνοθέτης που ήξερε να τολμά, να πειραματίζεται και να καταρρίπτει δημιουργικά τα κλισέ που συνοδεύουν παραδοσιακά την τέχνη της όπερας. «Επιχειρήσαμε να ξεδιπλώσουμε την ουσία του έργου, ώστε να υπάρχει κάτι το οικουμενικό που θα ταιριάζει σε κάθε εποχή. Όχι τόσο ως διαχρονικότητα όσο ως διαπίστωση ότι η ανθρωπότητα δεν αλλάζει ποτέ· ο θάνατος θα είναι πάντα θάνατος, η φτώχεια φτώχεια, οι φοιτητές φοιτητές», σημείωνε στο πρόγραμμα της παραγωγής τη σεζόν 2007/08.
Με τη αυτή την παρουσίαση της Μποέμ, η ΕΛΣ τιμά τη μνήμη του Γκρέιαμ Βικ –«του ανρθώπου που έσωσε την όπερα στη Βρετανία», όπως είχε γράψει η βρετανική εφημερίδα Telegraph–, ο οποίος έφυγε από τη ζωή το 2021. Η πολύ επιτυχημένη ανάγνωσή του στην Μποέμ, τη δράση της οποίας επέλεξε να μεταφέρει από το Παρίσι του 19ου στην Αθήνα του 21ου αιώνα, έχει δημιουργήσει μια παράσταση ορόσημο για το ελληνικό λυρικό θέατρο.
Φορέας Χρηματοδότησης του έργου είναι το Υπουργείου Πολιτισμού, στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με την χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – NEXT GENERATION EU.
Η βιντεοσκόπηση της παραγωγής πραγματοποιήθηκε στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στις 21 & 27 Δεκεμβρίου 2024.
Η Μποέμ με μια ματιά
Ο συνθέτης / Ο Τζάκομο Πουτσίνι γεννήθηκε στη Λούκκα της Τοσκάνης στις 22 Δεκεμβρίου 1858. Δεν ήταν μόνον το πέμπτο από επτά αδέλφια, αλλά και ο πέμπτος κατά σειρά μουσικός μιας οικογένειας απ’ όπου κατάγονταν οργανίστες του καθεδρικού ναού της πόλης, αρχιμουσικοί και συνθέτες κυρίως εκκλησιαστικής μουσικής. Μέχρι σήμερα ο Πουτσίνι παραμένει ένας από τους επιτυχέστερους Ιταλούς συνθέτες όπερας, καθώς τα περισσότερα έργα του βρίσκονται σταθερά στο ρεπερτόριο των λυρικών θεάτρων του κόσμου. Η προσωπική του γλώσσα διαμορφώθηκε με μεγάλη σαφήνεια ήδη από την τρίτη του όπερα, Μανόν Λεσκώ (1893), ενώ με τα επόμενα τρία έργα του, Μποέμ (1896), Τόσκα (1900) και Μαντάμα Μπαττερφλάι (1904), αναγνωρίστηκε ως ο σημαντικότερος διάδοχος του Τζουζέππε Βέρντι. Η πρόδηλα μελωδική μουσική και η έντονη θεατρικότητα που χαρακτηρίζουν τις όπερές του απάντησαν με επιτυχία στα αιτήματα της εποχής. Πέθανε το 1924, αφήνοντας ανολοκλήρωτη την τελευταία του όπερα, Τουραντότ (1926).
Το έργο / Η Μποέμ, «λυρικές σκηνές» σε τέσσερις εικόνες, βασίζεται στη νουβέλα Σκηνές απ’ την μποέμικη ζωή (1845/48, 1851) του Ανρύ Μυρζέρ και στο θεατρικό H μποέμικη ζωή (1849), το οποίο εμπνεύστηκε από αυτήν ο Τεοντόρ Μπαρριέρ. Το ποιητικό κείμενο είναι των Τζουζέππε Τζακόζα και Λουίτζι Ίλλικα. Η υπόθεση αφορά τον έρωτα ανάμεσα στον ποιητή Ροντόλφο και τη ράφτρα Μιμή, από τη στιγμή που συναντιούνται έως τον άτυχο θάνατο της κοπέλας από φυματίωση.
Πρεμιέρες / Η Μποέμ παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο ιταλικό κοινό την 1η Φεβρουαρίου 1896 στο Βασιλικό Θέατρο του Τορίνου υπό τη διεύθυνση του Αρτούρο Τοσκανίνι. Στην Αθήνα αναφέρεται παράσταση του έργου στα ιταλικά ήδη από τον Μάιο του 1898. Παρακολουθώντας στενά τις εξελίξεις στη διεθνή μουσική σκηνή, ο συνθέτης Διονύσιος Λαυράγκας επέλεξε την ίδια όπερα ως εναρκτήριο έργο του Γ΄ Ελληνικού Μελοδράματος. Η παράσταση δόθηκε στις 26 Απριλίου 1900 στο Δημοτικό Θέατρο Αθηνών. Από την Εθνική Λυρική Σκηνή η Μποέμ παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις 17 Απριλίου 1948, σε μουσική διεύθυνση του Αντίοχου Ευαγγελάτου.
Η συγκεκριμένη παράσταση, που πρόσφατα εκτιμήσαμε, ήταν μία από εκείνες (τις όχι συχνές) κατά τις οποίες όλα έμοιαζαν να λειτουργούν όπως όφειλαν, γεγονός που στον μεγαλύτερο βαθμό, κατά τη γνώμη μας, θα πρέπει να πιστωθεί στη συμβολή των μουσικών συντελεστών.
Κωνσταντίνος Π. Καράμπελας-Σγούρδας, critics-point.gr
Δύο σταρ του διεθνούς λυρικού θεάτρου -η συγκινητική Κορεάτισσα υψίφωνος Άννα Σον και ο εκπληκτικός Ιταλός τενόρος Ίβαν Μαγκρί- μάγεψαν με τη δυνατή ερμηνεία τους στην «Μποέμ» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Μάνος Λειβαδάρος, iefimerida.gr
Εισαγάγετέ τον στο παρακάτω πεδίο
Δεν έχετε εισιτήριο;
Πατήστε εδώ για να αγοράσετε εισιτήρια για τις παραστάσεις της GNO TV.
...