ΕΩΣ
temp
ΟΘΕΛΛΟΣ
Τζουζέππε Βέρντι
Όπερα
Δήμητρα Τρυπάνη
95'
Από έως
Πράγματι, ακόμα και σε δύσκολους καιρούς, η Εθνική Λυρική Σκηνή έχει αναπτύξει τη μουσική κουλτούρα με αποφασιστικότητα. Έχει αξιοποιήσει κατά τον καλύτερο τρόπο τους πόρους της και έχει αποδείξει την αναγκαιότητά της. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τη συνθέτρια Δήμητρα Τρυπάνη. Με τις δύο της σκηνές, η Εθνική Λυρική Σκηνή έχει δώσει νέα ορμή στη μουσική ζωή της Ελλάδας. «Αυτό το θέατρο έχει όλα όσα θα έπρεπε να έχει μια σκηνή διεθνών προδιαγραφών». Πέντε χρόνια νωρίτερα, η Εθνική Λυρική Σκηνή είχε θεωρηθεί ένας χώρος συνηθισμένου ρεπερτορίου με συνηθισμένα έργα: για μια «ορισμένη ελίτ». Τώρα, μετά από πέντε χρόνια, η Εθνική Λυρική Σκηνή δεν είναι πια ένας «χώρος εσωστρέφειας» αλλά ένας «χώρος εξωστρέφειας». Βλέπεις πολύ περισσότερα νέα παιδιά να έρχονται στην όπερα. Πριν από πέντε χρόνια δεν συνέβαινε αυτό. Έχει να κάνει με τον προγραμματισμό και με το γεγονός ότι μπορείς να απολαύσεις την παραμονή σου σε ένα μεγάλο κτιριακό συγκρότημα πριν και μετά από μια παράσταση».
Η τρέχουσα καλλιτεχνική περίοδος άνοιξε με την πρεμιέρα μιας ανάθεσης στην Τρυπάνη: τον Αντρέι. Πίσω από το έργο αυτό υπάρχει ένα «Ρέκβιεμ σε οκτώ σκηνές» εις μνήμην του Αντρέι Ταρκόφκσι. Ο Ρώσος-Σοβιετικός κινηματογραφιστής, που πέθανε το 1986, θα γιόρταζε τα ενενηκοστά του γενέθλια το 2022. Σε αυτήν την παράσταση ήχου, η Τρυπάνη σκηνοθέτησε και ταυτόχρονα διηύθυνε το δεκαεννιαμελές σύνολο μουσικών και ερμηνευτών που τραγουδούσαν, χόρευαν και έπαιζαν. Παρουσιάζουν παραλλαγές του Αντρέι ή φανταστικές εμβληματικές φιγούρες από τα επτά έργα του Ταρκόφσκι. Το λιμπρέτο του Παντελή Μπουκάλα συνδυάζει γερμανικά κείμενα από τη Λουθηρανική Νεκρώσιμη Ακολουθία (Requiem) και διαλογικά θραύσματα από τις ταινίες του Ταρκόφσκι. Το αποτέλεσμα είναι μια διακαλλιτεχνική μουσική παράσταση με αυστηρά δομημένες πολυρρυθμίες, σωματικά κρουστά και σχεδόν μινιμαλιστικά μοτίβα. Σε γενικές γραμμές, η Εθνική Λυρική Σκηνή έχει προβεί σε πειραματισμούς και έχει σπάσει πολύ τα στεγανά από το 2017 και μετά – στην περίπτωση της «Εναλλακτικής Σκηνής» δε, και κυριολεκτικά, μιας και ο χώρος της δίνει τη δυνατότητα αλλαγής των θέσεων των θεατών ή του πόντιουμ.
Marco Frei, Das Orchester
Το κυρίαρχο ιδίωμα της μουσικής σύνθεσης είναι η μυώδης τονικότητά της, σφιχτοδεμένη και πολυεπίπεδη, αν και κάποιες στιγμές οι αρμονίες αποκτούν την άμορφη λάμψη του ύφους του Λιγκέτι (Ligeti). Χρησιμοποιεί με συναρπαστικό τρόπο τους ήχους της εισπνοής και της εκπνοής ενώ υπάρχουν και μέρη με λόγο που ψάλλεται. Ένα ξεχωριστό χαρακτηριστικό είναι η έντονη ρυθμική της ορμή: στο μέρος της Νοσταλγίας (που μνημονεύει κομμάτια της θείας λειτουργίας στα λατινικά) γίνονται υπαινικτικές αναφορές σε παλαιούς Ιταλικούς χορούς, ενώ το πιο εντυπωσιακό στοιχείο από όλα είναι η ενδιάμεση χρήση καλοδεμένα παρατεταγμένων σωματικών κρουστών – που ενεργοποιούνταν με το σινιάλο της αεικίνητης συνθέτριας καθώς διηύθυνε από τον ρηχό χώρο της ορχήστρας προς τη μια πλευρά της σκηνής. Τέτοια ήταν η πειθαρχία και η αμεσότητα της παράστασης που ήταν απίστευτο να ανακαλύπτει κανείς ότι μονάχα μερικοί από τους συμμετέχοντες ήταν επαγγελματίες τραγουδιστές με κλασσική εκπαίδευση – οι υπόλοιποι ήταν ηθοποιοί, χορευτές, σκηνοθέτες, μουσικοί και συνθέτες. (Φαίνεται πως οι πρόβες κράτησαν για πάνω από έξι μήνες). Ντυμένοι με ομοιόμορφες γκρίζες ρόμπες σχεδιασμένες από τον Νίκο Κόκκαλη και σε χορογραφία της Ερμίρα Γκόρο, συγκεντρώνονταν και αναδιατάσσονταν γύρω από το ουδέτερου χρώματος σκηνικό που ήταν διαμορφωμένο σε κλιμακωτά επίπεδα, με ράμπες σα μεγάλες πλάκες (σχεδιασμένο από την Έλενα Σταυροπούλου και με φωτισμό από την Βαλεντίνα Ταμιωλάκη). Ωστόσο δεν υπήρχαν κινηματογραφικά στοιχεία. Όπως επιβεβαίωσε η Τρυπάνη, ο Αντρέι δεν είναι ούτε συναυλία ούτε όπερα ούτε θεατρικό έργο. Είναι μια τελετουργική «παράσταση ήχου» – την οποία μπορείς να επιλέξεις να τη νιώσεις με τα μάτια σου ανοιχτά ή κλειστά. Ενώ η μουσική, βγαίνοντας μέσα από ένα κείμενο ποτισμένο από την αισθητική του Ταρκόφσκι, είχε μέσα της συγκλονιστική ένταση και προσέφερε εκπληκτική ποικιλομορφία εντός του ιδιαίτερου ηχητικού της κόσμου, φαινόταν σχεδόν απρόθυμη να κάνει αναφορά στην εξαιρετική οπτική φαντασία του κινηματογραφιστή. Οι σκηνικές δυνατότητες – ιδίως σε ένα υπερσύγχρονο θέατρο όπως η Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος – θα μπορούσαν να είναι αμέτρητες.
Yehuda Shapiro, Opera
Εισαγάγετέ τον στο παρακάτω πεδίο
Δεν έχετε εισιτήριο;
Πατήστε εδώ για να αγοράσετε εισιτήρια για τις παραστάσεις της GNO TV.
...